کاشی با کیفیت ایرانی، چرا و چگونه دپو می‌شود؟

استراتژی مشخصی برای میزان تولید صنعت کاشی و سرامیک در کشور وجود ندارد و این موضوع سبب شده واحدهای تولیدی، افزون بر مازاد کشور اقدام به تولید کنند. موضوعی که سبب رقابت منفی در این صنعت و به دنبال آن کاهش کیفیت شده است. هرچند یکی از استراتژی‌های مهم در این صنعت صادرات است، اما بازارهای صادراتی نیز خریدار محصولات باکیفیت هستند. از این‌رو ارتقای کیفیت تولیدات این صنعت از ضرورت‌ها به‌شمار می‌رود.

مشکل صنعت کاشی و سرامیک به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صمت ، درباره فناوری صنعت کاشی و سرامیک و وضعیت کنونی آن در کشور عضو هیات مدیره انجمن کاشی و سرامیک کشور عنوان کرد: از نظر کیفیت و فناوری، صنعت کاشی و سرامیک کشور در سطح خوبی قرار دارد. در این صنعت کارشناسان فنی و زبده‌ای در کشور وجود دارند، از این‌رو از نظر فناوری قادر بوده‌ایم این صنعت را در حد قابل‌توجهی بالا بکشیم. هرچند برای ارتقای کیفیت در این صنعت همچنان باید تلاش کنیم. کمال سیدمحسنی، در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع اصلی در صنعت کاشی و سرامیک، بازار ناسالمی است که در حال شکل گرفتن است، چراکه بیشتر کارخانه‌های این صنعت به‌دلیل مازاد تولید و دپوهایی که در انبارهایشان وجود دارند، اقدام به ارزان‌فروشی تولیدات می‌کنند و این موضوع سبب رقابت منفی در این صنعت شده است. مدیرعامل سامان‌کاشی افزود: باتوجه به رویکرد ارزان‌فروشی برای فروش بیشتر، تولیدکنندگان را هرچه بیشتر به سمت تولیدات بی‌کیفیت سوق می‌دهد. این در حالی است که برای رقابتی شدن و صادرات باید به سمت هرچه کیفی شدن گام برداشت. البته توان کیفیت بیشتر را در این صنعت دارا هستیم، اما وضعیت نابسامان گردش بازار کشور و رکود حاکم بر آن سبب بی‌کیفیتی آن شده است. وی درباره وضعیت فعلی صنعت کاشی و سرامیک در کشور عنوان کرد: وضعیت صنعت کاشی و سرامیک در شرایط کنونی در رکود قرار دارد، چراکه از یک‌سو با کاهش تقاضا و از سوی دیگر با مشکل صادرات روبه‌رو هستیم. پیش‌تر صادرات ما به عراق که بیش از ۱۱۵ میلیون مترمربع در سال بود، به ۳۷ میلیون مترمربع در سال رسیده است. در واقع به‌دلیل وجود جنگ‌های عراق، ساخت‌وساز در این کشور چندان عملیاتی نشده است. سیدمحسنی با اشاره به میزان ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک در کشور عنوان کرد: ظرفیت صنعت کاشی و سرامیک با توجه به واحدهای تولیدی و کارخانه‌های جدیدی که احداث می‌شود، بیش از میزان تولید کشور است. درحال‌حاضر میزان مورد نیاز کاشی و سرامیک در کشور ۳۷۰ میلیون مترمربع است، در حالی‌که یک میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمربع ظرفیت ایجاد شده است. این مازاد ظرفیت باعث هدر دادن سرمایه‌های ملی و ارزی خواهد شد. وی ادامه داد: درحال‌حاضر صنعت کاشی و سرامیک با ۵۰درصد ظرفیت خود در حال تولید و حتی برخی از واحدها با ۲۰درصد ظرفیت در حال تولید هستند. ادامه این روند سبب خواهد شد در عمل ماشین‌آلات این صنعت بدون استفاده و از سوی دیگر دپوی سنگینی روی دست تولیدکنندگان باقی بماند. به گفته عضو هیات‌مدیره انجمن کاشی و سرامیک کشور مسئله این است که استراتژی مشخصی برای تولید در این صنعت وجود ندارد تا میزان مصرف و تولید آن را معین کنیم و این موضوع باعث هدر دادن سرمایه‌های ریالی و ارزی در کشور می‌شود. این عضو هیات مدیره انجمن سرامیک کشور در پاسخ به این پرسش که برای مازاد تولید بهتر نیست به‌دنبال بازارهای هدف جدید صادراتی باشیم، عنوان کرد: باید به‌دنبال بازارهای جدید در آسیای میانه باشیم. در پاکستان و کشورهای افریقایی نیز این بازارها دنبال می‌شوند که البته پیدا کردن بازارهای جدید تاحدی زمان‌بر خواهد بود. سیدمحسنی ادامه داد: در صنعت کاشی و سرامیک در جهان با رقبای بزرگی روبه‌رو هستیم. این رقبا برنامه صادراتی کشور ما را ضعیف می‌کنند. البته از سوی دیگر موضوعی که سبشب می‌شود از رقابتی شدن فاصله بگیریم، نرخ تمام‌شده بالاست. نرخ تمام‌شده در این صنعت به دلیل سود تسهیلات بانکی، مالیات و... افزایش پیدا می‌کند و این موضوع سبب می‌شود رقبا از ما پیشی بگیرند و صادرات کشور با مشکل روبه‌رو شود. مواد اولیه نیازمند ثبات بیشتر درباره کمبودهای صنعت کاشی و سرامیک، مدیرعامل شرکت لعاب فیروزه عنوان کرد: ظرفیت تولید در داخل کشور حدود ۵۰۰میلیون مترمربع است، در حالی که مصرف داخلی کشور بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمربع بیشتر نیست، از این‌رو بقیه این تولیدات باید صادر شود. داوود کیانی‌فر درباره فناوری کاشی و سرامیک عنوان کرد: فناوری ماشین‌آلات کاشی و سرامیک به نسبت خوب است، اما درباره دانش فنی همچنان نیازمند روش‌های جدیدتر هستیم. البته از نظر کیفیت تا رسیدن به کیفیت‌های جهانی همچنان دارای فاصله هستیم. از این‌رو در رقابت با کشورهایی چون ایتالیا، اسپانیا، برزیل و چین قدری عقب هستیم. وی با اشاره به اینکه صنعت کاشی و سرامیک در کشور نیازمند ارتقای کیفیت بیشتری است، تاکید کرد: یک خریدار خارجی در وهله نخست کیفیت را مدنظر قرار می‌دهد. بنابراین در وهله نخست برای رقابتی شدن کاشی و سرامیک باید به سمت کیفی شدن محصول پیش برویم. مدیرعامل شرکت لعاب فیروزه درباره تامین مواد اولیه در صنعت کاشی و سرامیک بیان کرد: در زمینه تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستیم، البته مواد اولیه‌ای که از معادن داخلی تامین می‌شود، از ثبات لازم برخوردار نیستند؛ چراکه چندان روی فناوری که باعث ارتقای مواد اولیه می‌شود، کاری نمی‌شود. در حالی که با ارتقای مواد اولیه می‌توان ثبات بیشتری به آن داد. کیانی‌فر ادامه داد: از سوی دیگر در زمینه رنگ و فناوری جوهر چاپ نیز با مشکل روبه‌رو هستیم چراکه درحال‌حاضر رنگ‌هایی که برای چاپ دیجیتال برای این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند، وارداتی بوده و این امر سبب افزایش نرخ تمام‌شده در این صنعت می‌شود. وی همچنین عنوان کرد: مهم‌تر اینکه در زمینه صنعت کاشی و سرامیک به صورت علمی کار انجام نشده و بیشتر سرمایه‌گذارانی که وارد این حوزه شده‌اند، تاجر هستند، تاجرانی که تمایل به مسائل تحقیقاتی در این حوزه و ارتباط آن با دانشگاه ندارند. مدیرعامل شرکت لعاب فیروزه مشکل این روزهای صنعت کاشی و سرامیک را نبود تقاضا برشمرد و عنوان کرد: نبود تقاضا سبب شده کارخانه‌ها با کاهش فروش روبه‌رو شوند، از این‌رو به سمت حداقل ظرفیت یا تعطیلی پیش بروند. کیانی‌فر در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان بازار هدف جدید تعریف کرد، گفت: درحال‌حاضر چین به شدت بازارهای اطراف را در دست گرفته یا ترکیه در حال گسترش بازار خود در این زمینه است. البته بیشترین صادرات ما به کشورهایی چون عراق و افغانستان است و در این حوزه باید به فکر یافتن بازارهای جدیدتر باشیم.

1396/03/24 | اقتصاد آنلاین-تی نیوز