تولیدکنندگان کاشی سرامیکی، شرکتهای تولید کننده رنگ و لعاب و ماشینآلات و تأمینکنندگان دستگاه، همه به کار برگشتند تا با تکیه بر عوامل رقابتی خود بر این وضعیت چالش برانگیز پیروز شوند.
در پی تعطیلی در مدت زمانهای مختلف در سراسر جهان، در آوریل و مه صنعت سرامیک به تدریج و به صورت پراکنده به کار برگشت، اگر چه تولیدکنندگان سرامیک و تأمینکنندگان فناوریها، مواد اولیه و لعابها در حال حاضر در این نخستین ماههای سال بهای بالایی پرداخت کردهاند. پس از شروعی خوب در سال 2020، بین مارس و آوریل، صنعت کاشی سرامیکی ایتالیا تخمین زده است که چند صد میلیون یورو از کل گردش مالی سالانه 5.4 بیلیون یورویی را از دست داده است. در اسپانیا طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان کاشی اسپانیایی Ascer، در ماه آوریل صنعت کاشی سرامیکی متحمل خسارت 160 میلیون یورویی در درآمدها شد که در مقایسه با آوریل 2019 به میزان 45 درصد کاهش یافته است. در ایالات متحده، جایی که در سه ماهه اول سال هنوز علائمی از عدم ثبات برای مواد کفپوش به طور کلی وجود دارند، جیانی مَتیولی (Gianni Mattioli) رئیس شورای کاشی آمریکای شمالی گفت: «به راحتی میتوان انتظار کاهش بسیار چشمگیر در فروش را به ویژه در فصلهای دوم و سوم داشت.» همچنین نگرانیهایی در بین تولیدکنندگان لعاب و رنگ اسپانیایی و ایتالیایی وجود دارد که از کاهش شدید در تقاضا متأثر شدهاند. در اسپانیا، انجمن تجارت ملی Anffecc گزارش داد که در مقایسه با ماه مشابه سال 2019، فروش در ماه آوریل به میزان 40 درصد کاهش یافت که شامل 49 درصد کاهش در بازار داخلی و 37 درصد کاهش در صادرات است. خوآکین فونت دو مورا (Joaquín Font de Mora) رئیس Anffecc گفت: «اما اگر تقاضا در بازارهای اسپانیا و خارج از کشور به سرعت رشد نکند، کاهش گردش مالی در ماه مه حتی میتواند شدیدتر هم بشود.» همان طور که کلودیو کاسولاری (Claudio Casolari)، رئیس Federchimica-Ceramicolor تأیید کرد، کاهش درآمدی را که تولیدکنندگان لعاب و رنگ ایتالیایی در ماه آوریل گزارش دادند، کم و بیش همان درجه بزرگی را دارد. درمورد تأمینکنندگان دستگاه و تجهیزات سرامیکی، آنها به خوبی آگاه هستند که مجبور خواهند بود تا صبورانه منتظر بمانند تا پروژههای سرمایهگذاری مشتریان بینالمللی دوباره آغاز شوند، اما آنها همچنین آمادهاند تا بر روی چند عامل رقابتی حساب کنند که برای غلبه بر چنین وضعیت چالش برانگیزی کمک خواهد کرد. پائولو ساسی (Paolo Sassi)، رئیس انجمن تولیدکنندگان ماشینآلات سرامیک ایتالیا Acimac این مورد را تأیید کرد. به بیان دیگر، بینالمللی کردنِ طولانی مدت و در دسترس بودنِ انبارهای قطعات و شعب فروش و پشتیبانی فنی در بازارهای کلیدی این امکان را برای شرکتهای ایتالیایی فراهم میسازد تا هر زمان که موقعیت فراهم آمد، به سرعت فرصتها را غنیمت شمارند. از سوی دیگر، ثابت شده است که خودکارسازی (اتوماسیون) Industry 4.0 برای برقراری ارتباط با حتی دورترین مشتریان بسیار مهم است، نه تنها نصب پشتیبانی از دور (tele-support) مداوم بلکه نصبهای از راه دور و راهاندازیهای مجازی، آزمایش از راه دورِ خطوط خودکار شده کاملِ کارخانه، همه این موارد کاملاً موفق بودهاند.