علل کاهش صادرات کاشی و سرامیک

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: فرسودگی دستگاه های خط تولید، ورود چین به بازار، ضعف در شناخت بازارهای جهانی و نقل و انتقال پول از عوامل مهم کاهش صادرات کاشی و سرامیک محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد مجیری روز (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تولید کاشی طی سالهای 2009 تا 2014 یک تصویر مثبتی را از روند افزایشی تولید این محصول در جهان می دهد در سال 2014؛ 12 میلیارد و 409 میلیون متر مربع کاشی تولید شده است که 410 میلیون متر مربع آن مربوط به کشور ایران می شود. وی با بیان اینکه در بین کشورهای تولیدی ایران رتبه ششم را دارد ادامه داد: در کشور 123 واحد تولیدی کاشی و سرامیک وجود دارد که 43 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و در حال حاضر نیز عرضه کاشی در کشور بیش از تقاضای آن است و باید با نگاه به صادرات بنگاه های جدید ایجاد شود. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: یزد 41 درصد ظرفیت تولیدی کشور را در اختیار دارد و پس از ان اصفهان، قزوین و خراسان رضوی قرار می گیرد. همچنین مواد اولیه در فارس، یزد، همدان و زنجان به دست می آید و بر این اساس سهم استان اصفهان از صادرات کاشی نیز در سال 94 ؛ 39 میلیون دلار و در سال 95 ؛ 21 میلیون دلار بوده است که کاهش نشان می دهد. مجیری به علل کاهش صادرات اشاره کرد و گفت: فرسودگی دستگاه ها خط تولید ورود چین به بازار، ضعف در شناخت بازارهای جهانی و نقل و انتقال پول از عوامل مهم کاهش صادرات هستند، اما عدم شناخت تولید کنندگان نسبت به بازارهای جدید به خصوص با توجه به رکود ساختمانی فعلی کشور بسیار مهم محسوب می شود و تولید کنندگان ما باید بازارهایی مثل آسیای میانه و آفریقا به خوبی بشناسند. وی اضافه کرد: یارانه های حضور در نمایشگاه ها و مشوق های صادراتی موجب می شود که تولید کننده ما محرکی وارد می کند، اما همواره نباید منتظر این مسکن ها نشست بلکه باید یک حرکت اساسی انجام داد. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: سال گذشته هزار میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط پول تزریق شده است و یک بسته نیز جهت نوسازی ماشین های تولیدی به تولیدکنندگان ارائه خواهد شد. اگر این تسهیلات در اختیار تولید کننده قرار گیرد انباشت تولید پیدا خواهد شد و مشکل حل نمی شود پس باز هم تولید کننده باید بازارهای خارجی را شناسایی کند.

1396/06/07 | تی نیوز-ایسنا