ایران وارد بازار کاشی و سرامیک روسیه می‌شود

عضو انجمن کاشی و سرامیک از اختصاص وام ۳.۵ میلیارد یورویی موسسه اعتباری ساچه ایتالیا به تولیدکنندگان ایرانی خبرداد و گفت: ایران جایگزین سایر کشورها در بازار روسیه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی شیرالی در نشست خبری با اشاره بازارهای صادراتی جدیدی که بعد از تحریم‌ها پیش روی ایران قرار می گیرد، گفت: برخی کشورهای دیگر از جمله ایتالیا که سابقه طولانی در بازار کاشی و سرامیک دنیا دارد، قرار است در ایران سرمایه گذاری کنند.

عضو انجمن کاشی و سرامیک از سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد یورویی یک نهاد دولتی ایتالیا در قالب وام به تولیدکنندگان خبرداد و گفت: فرصت‌های بی شماری در منطقه پیش روی صادرات ایران قرار دارد که از جمله آن، افزایش صادرات کاشی و سرامیک ایرانی در پی تنش‌های سیاسی منطقه است.

وی تصریح کرد: سالانه ۶۰۰ میلیون یورو واردات کاشی و سرامیک به روسیه انجام می پذیرد که از این رقم، ۳۰۰ میلیون یورو سهم محصولات ایتالیا و اسپانیا است و ۱۰۰ میلیون یورو نیز به ترکیه اختصاص دارد؛ ضمن اینکه چین نیز بازاری ۲۰۰ میلیون یورویی در روسیه دارد.

به گفته شیرالی، به دلایلی همچون اختلاف ایجاد شده بین ارزش روبل و یورو، صادرات محصولات ایتالیایی و اسپانیایی به روسیه کاهش یافته که تولیدات با کیفیت ایرانی می‌تواند جایگزین آن شود.

وی با اشاره به ممنوعیت واردات کاشی و سرامیک ترکیه به روسیه، گفت: در این زمینه نیز تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند سهم ترکیه را در بازار روسیه در دست بگیرند؛ به این ترتیب تنش‌های منطقه‌ای باعث افزایش صادرات کاشی و سرامیک ایران شده است.

عضو انجمن کاشی و سرامیک ایران خاطرنشان کرد: بازسازی ۵ هتل ۵ ستاره در امارات هم نیازمند کاشی و سرامیک بود که در این مورد قراردادهای منعقد شد اما پس از فاجعه منا و به دلیل مسائل سیاسی این قراردادها به نتیجه نرسید که می‌توان با تولید مشترک محصولات ایتالیایی در ایران این نیاز را تأمین کرد.

وی همچنین برپایی مسابقات المپیک در روسیه را فرصتی پیش روی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران دانست و خاطرنشان کرد: امسال مصرف کاشی و سرامیک در کشور ۲۵۰ میلیون متر مربع بوده است و در حال حاضر صادرات جدی در این صنعت به کشورهای دیگر به جز عراق صورت نمی‌گیرد.

شیرالی با اشاره به صادرات برخی محصولات بی کیفیت به عراق، گفت: این صادرات باعث شده تا به محصولات تولید ایران ضربه وارد شود و شرکت‌های ایرانی را در بازار عراق بدنام کرده است. بر این اساس، کنترل کیفیت و استاندارد محصولات صادراتی در مبادی خروجی را می توان عامل اصلی افزایش صادرات تولیدات کشور عنوان کرد.

به گفته این عضو انجمن کاشی و سرامیک ایران، در مقابل کنترل باید در مورد محصولات وارداتی نیز صورت گیرد و این در حالی است که هم‌اکنون شاهد واردات کاشی و سرامیک بی‌کیفیت چینی به کشور هستیم، درحالی که سهم کاشی و سرامیک وارداتی به کشور در بازار داخل حدود ۱۰ درصد است که عمده این محصولات به چین اختصاص دارد.

وی با اشاره به مشکلاتی که پیش روی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: مشکلاتی برای برخی شرکت‌ها در سال‌های ۹۱ و ۹۲ ایجاد شده بود که در حال برطرف شدن است.

عضو انجمن کاشی و سرامیک از انعقاد قرارداد با ایتالیایی‌ها برای تولید محصولات جدید و انتقال دانش فنی به ایران خبر داد و گفت: یک شرکت بزرگ ایتالیایی مدیریت خطوط تولید پنجمین صادرکننده بزرگ کاشی و سرامیک را برعهده گرفته و قرار است ظرفیت تولید ۳۰ میلیون متر مربعی این شرکت را به ۵۰ میلیون متر مربع برساند و علاوه بر این، بازارهای صادراتی منطقه را نیز در اختیار شرکت ایرانی قرار دهد.

1394/09/28 | خبرگزاری مهر